torsdag 28 april 2011

När knoppar brister...


Ja visst gör det ont när knoppar brister. 
Varför skulle annars våren tveka? 
Varför skulle all vår heta längtan bindas 
i det frusna bitterbleka? 
Höljet var ju knoppen hela vintern. 
Vad är det för nytt, som tär och spränger? 
Ja visst gör det ont när knoppar brister, 
ont för det som växer och det som stänger.

-Karin Boye






Våren och dess lövsprickning, för somliga är det helt underbart. Jag själv känner att efter vinterns vila får jag liksom naturen ny kraft och energi som bara vill ut! Jag älskar trädkronornas krispigt gröna färg med hav av vårlökar under!

Men för andra kan våren vara en jobbig period, har man lite symboliskt tänkande eller speglar sig i naturens årstidsväxlingar kan det vara svårt att hänga med. Har man t.ex. en depression eller livskris kan man känna att man inte är i samklang med naturen, man kanske få en jobbig känsla genom att man själv inte har samma energi som naturen med sitt raska intåg med starka färger i vårlökar och trädkronor. Jag har länge tyckt att symboliskt tänkande kan kännas fånigt och lite krystat. Men här blir det så tydligt och jag förstår verkligen att den kraft och energi våren har med sig är inte så lätt att hantera för alla.

Men för mig är den underbar!



Nu ska jag ta min något för stunden bristande energi efter en lång intressant skoldag och  sätta mig med skolarbete! Kommer bli en intensiv period ett tag fram över, men terminsslutet närmar sig!

1 kommentar:

  1. Själv älskar jag våren, det känns som ett uppvaknande, som om naturen än en gång får en chans att leva upp till sin fulla blom, det är knappt man tror det är möjligt efter som vinter som den vi haft.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails