torsdag 11 mars 2010

En anledning att längta bort...

Varför gör man allt annat än det man ska? Har visserligen ritat lite på trädgårdsprojektet (uppsatsen) som jag håller på med. Men borde känna elden brinna i baken med tanke på att det är endast 1 2 3 4 5 6... 6 dagar kvar till inlämning!!! och innan dess ska jag hinna med massa saker. Som att välja växter, skriva diskussion, göra fina ritningar, bestämma mig för formen och viktigast av allt, fylla år =)

Men istället för att göra allt viktigt kan jag inte släppa tankarna från England. Så här kommer lite bilder från en trädgård som får mig att längta bort! Låt mig presentera Sissinghurst! Sissinghurst castle är från 1500-talet men trädgården anlades så sent som på 1930-talet! En trädgård med massor av olika rum och upplevelser. En av de mest kända delarna måste vara The white garden. Ett trädgårdsrum med olika planteringar kantade av låg buxbom fyllda med vitblommande växter. Trädgården är anlagd av en författarinnan och trädgårdsskribent vid namn Vita Sackville–West och hennes make, även han författare men även, toppdiplomaten och politikern, Harold Nicolson. Om jag minns rätt bodde frun själv i tornet, maken i ett sidohus och barnen i ett annat hus inne i trädgården. Låter som ett lyckligt äktenskap....



Sissinghurst castle


Den vita trädgården


Vårblomning i den vita trädgården


Entré till tornet


Rosa banksiae 'Lutea'




Trillium





Kramar

1 kommentar:

  1. Så kan man också lösa familjesituationen:)
    Vackra bilder!

    Rebecca

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails