tisdag 1 februari 2011

Naturen ställer inte krav

För er som är intresserade av mig och vad det är jag egentligen gör och varför så tänkte jag nu förtydliga detta!

När jag var ung och gick på gymnasiet läste jag på Bernadottegymnasiet (Samhäll med inriktning mot uniformsyrken, för mig var detta ett bra sätt att kombinera träning med en samhällsvetenskaplig utbildning) och sportade mycket (främst fotboll) men bytte efter studenten inriktning från mycket tankar kring träning och hälsa till design och inredning. Jag läste en KY-utbildning i Älmhult som var inriktad på träteknik och industriell tillverkning av möbler.

Efter att ha jobbat några år sökte jag till trädgårdsingenjörsutbildningen i Alnarp och med tankegången att man kan kombinera natur och hälsa och design. Väl examinerad trädgårdsingenjör med design efter tre år kände jag att jag inte ville sluta. Så jag sökte mig vidare till Magisterutbildningen Natur, Hälsa, Trädgård där jag nu läser. SLUs hemsida för detta finner ni här!

Här läser vi miljöpsykologi, hur gröna miljöer påverkar oss i olika situationer. Allt från stadsplanering, fritidsaktiviteter, förskolor till rehabilitering och äldreboenden ett nyckelord är nog välbefinnande! Jag ångrar inte en sekund att jag läst vidare då jag känner att denna utbildningen binder ihop precis det jag är intresserad av och brinner för. Design, formgivning och planering men även hälsa och natur.

Just nu håller vi på med ett grupparbete i skolan där vi ska titta på verksamheten och utemiljön kring avdelningarna för neurologiska sjukdomar (hjärnskador) vid Orups sjukhus utanför Höör. Genom att hjälpa dem att bättre planera deras utemiljö kan vi även förbättra deras verksamhet!

För att få en ännu tydligare uppfattning kan ni lyssna på en intervju med Johan Ottosson, en anställd vid SLU som tidigt 90-tal fick en svår hjärnskada och rehabiliterades vid Orups sjukhus. Detta är något som jag finner så intressant och bara måste dela med mig av. HÄR finner ni detta.

Bjärreds strandpromenad januari 2009



Bjärreds strandpromenad januari 2009


Kramar!

4 kommentarer:

  1. Har läst Ottossons avhandling och den är sååå tänkvärd. Natur och trädgård kommer bara att få allt större betydelse för vår hälsa tror - och hoppas jag.
    Eva

    SvaraRadera
  2. trevligt projekt! Hälsa inom idrotten då eller rent allmänt?

    SvaraRadera
  3. Åhh du gör precis det jag drömmer om! Lycka Till med utbildningen.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails