måndag 21 mars 2011

En elak och en underbar knöl!

De helger när jag jobbar både lördag och söndag har jag extra svårt att komma igång med skolarbete, ritande på trädgårdar och annat som ska göras. Istället gör jag allt annat som inte innehåller några egentliga måsten. Men på nått sätt är det ju idag min helg är! Så lite egentid är väl ändå tillåtet.

Efter vårt grupparbete i skolan där vi ska hjälpa Orups sjukhus att förbättra sin verksamhet genom att förbättra deras utemiljö har jag snöat in mig lite på neurologiska skador. Så dagen har bland annat gått åt till att se youtube klipp om Huntingtins sjukdom, hitta bloggar av människor med anknytning till Orups sjukhus m.m. Jag hittade bland annat bloggarna Vår prinsessas kamp mot monstret och
Malin Cammarö som båda handlar om Malin, en 21-årig tjej som drabbats av en hjärntumör. Den ena drivs av Malins mamma och den andra av Malin själv, med hjälp från hennes tvillingsyster.

Två bloggar som berör och får en att inse att vem som helst kan drabbas och vilken kris detta är för familj, vänner mfl. Mitt i alla behandlingar, träningar, aktiviteter och annat så är Orup en viktig plats för patienter där då får hjälp med rehabilitering, av kropp och själ! I ett av inläggen skriver Malins syster om gemenskapen som finns på Orup. Att där är man aldrig ensam om att vara drabbad av något jobbigt.

Från elaka tumörer i hjärnan går jag till vackra knölar i rabatten. Vilket vi tycker mycket bättre om! I höstas gjorde jag ett jobb åt en kvinna som ville byta ut sin Dahliarabatt mot en praktfull paradrabatt bestående av perenner. Innan arbetet satte igång passade jag på att föreviga några av dessa skönheter (som senare fick en ny plats i trädgården).



Dahliaknölar planteras i april på några centimeters djup i krukor inomhus
för att när det helt frostfritt ute planteras ut på friland.
Vattnas sparsamt. Planteras i näringsrik och mullrik jord med god dränering.
Höga sorter kan behövas bindas upp eller stödjas mot lägra täta växter.
Under sommaren vattnas knölarna vid torka.
Klipp bort vissna blommor så förlängs blomningen. Efter första nattfrosten på hösten
tas knölarna in och förvars i torvmull på frostfri plats till nästa vår.

Fungerar även bra att odla i kruka på balkong eller terrass.
Dahlian är väldigt vacker som snittblomma!


Den 9 april är det dags för en D A H L I A D A G i Slottsträdgårdens plantskola i Malmö.
Dahliakunniga Elisabeth Svalin Gunnarsson kommer finnas på plats för att berätta och
ge råd om dahlior. Trädgårdsmästare John Taylor kommer också finnas på plats.



"Odla din själ och vårda din trädgård,
odla din trädgård och vårda din själ"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails