tisdag 28 oktober 2014

Hej från Melbourne!

Idag är det en vecka sedan jag kom till Australien och Melbourne. Mina första två nätter bodde jag hos en vän mitt i CBD och mina dagar spenderades mest i att upptäcka centrum med sitt rutmönster till gator. Här gäller det att hålla ett öga på trafiken, inte bara kommer den från fel håll, det kör spårvagnar kors och tvärs också, vilket gör det enkelt att ta sig runt om man inte promenerar runt. Men själva innercentrum är inte större än att man kan gå från en ände till den andra.
Efter dessa dagar flyttade jag till en väns vänner precis vid Carltons garden. Detta är helt klart det perfekte läget. Utsikt mot parken, promenadavstånd ner till CBD och närhet till Carlton, Fitzroy och Brunswick, områden med söta små gatuhus som har detaljrika balkonger, fina butiker och massor med caféer, restauranger och barer. 
I Carlton garden ligger två stora byggnader, Melbourne museum som är en modern byggnad med naturutställning och ett IMAX som visar naturfilmer. Mitt över ligger Royal exhibition building som är väldigt pampig betydligt äldre byggnad. I parken är det ständigt liv och rörelse med barn, motionärer, människor som har picknick, yogautövare, personer som läser och på helgerna fylls parken av brudpar med gäster och fotografer som följe.

På i stort sett varannan gata här omkring Carlton och Fitzroy speciellt hittar man massor av street art.


Min dagar går inte bara ut på att utforska områdena, utan jag går på lägenhetsvisningar, söker jobb och träffar vänner som jag inte sett på länge!

Jag har nog svarat på säkert 50 lägenhetsannonser, varit på fyra visningar (en femte senare idag) och sökt jobb i runt 15 olika butiker och plantskolor än så länge. Skall strax ge mig ut och fortsätta!

Så håll tummarna att jag får napp snart för ett bra boende och ett kul jobb!

Ha det gott!

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails