torsdag 10 december 2009

Ingen rast ingen ro!

Det är så mycket som händer just nu som jag kan skriva om, men tänkte börja med att efterlysa min vantar som jag så fint fotat och visat bild på. Tror inte jag har sett dem sen dess i stort sett. Typiskt mig att slarva bort fina vantar, men jag har inge minne av att jag behövt gå hem med frusna fingrar så jag hoppas verkligen inte att jag glömt dem någonstans!

Vi hade redovisning i måndags och fick ny uppgift i tisdags! Här är det ingen vila! Vi ska göra en perennplantering till den nya botaniska trädgården som ska byggas i Lindängelund i Malmö. Denna ska vara placerad i en del som ska kallas världsträdgårdarna så vi får fritt välja världsdel och därefter strängt hålla oss vill växtmaterial därifrån. Man får även välja om den ska vara en fukt- eller en torrplantering.

Den andra delen på uppgiften fick vi välja. Antingen en växtvägg eller ett blomsterschema i urnor. Jag valde blomsterschema vilket innebär att man ska göra en plantering över en säsong till urnor som placeras i den nya botaniska. Antingen vid entrén eller i världsträdgårdarna. Växterna får bytas ut max tre gånger.

I samband med vår nya uppgift åkte vi ut och besökte platsen där den botaniska trädgården ska ligga och det är precis intill Katrinetorp. Så jag vill passa på att tipsa om detta som ett utflyktsmål! Katrientorp är en gård från 1800-talet som ägs av Malmö stad. Jättemysig restaurang och café med fin trädgårdsservering och en liten mysig antikhandel. Katrinetorp har även en jättefin köksträdgård som är värt ett besök på sensommaren och en liten Engelsk park som man kan promenera i! Mer information om både den botaniska trädgården, Katrinetorp och de arkeologiska utgrävningar som sker innan byggandet av botaniska kan hitta på http://www.malmo.se/katrinetorp
Utsikten mot Katrinetorp från köksträdgården


Vattenspegel i köksträdgården


Engelska parken

5 kommentarer:

  1. Brickan har jag hittat på loppis för endast 5 kr :) Så kika på någon sådan. Men det går ju bra att ha det direkt på bordet med kulorna i :)
    Ha en fortsatt bra dag, kram

    SvaraRadera
  2. google é jobbiga ibland..katrinetorp é mysigt..pappa har haft några konserter där:) jamen det é ju skönt och köpa färdiga mallar, brukar jag med göra..men tänkte sätta en deg imorrn om det hinns med och bygga typ turning torso eller så:)
    Ja den boken vill jag ha!! Dina vantar kommer dyka upp igen när du minst behöver dem;)

    SvaraRadera
  3. tog tag i saken efter jag skrivit inlägget och vände upp och ner på lägenheten i jakten på vantarna. Och när jag vände min cykelhjälp på hatthyllan så vipps.. var dem återfunna =)

    SvaraRadera
  4. Hej! Vad kul att få en hälsning från dig!
    Vad spännande utbildning du går. Jag har en stor trädgård men den har väl mest kommit till på måfå, när vi köpte gården för 11 år sen fanns endast ett äppelträd o en massa röda vinbär. Satsar på buskrosor som ju är ganska lätt. Hinner (orkar) inte hålla efter ogräset.
    Mina vildhallon är guld värda.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Du vet att du vill se:

    http://laurenconradvskristincavallari.blogg.se

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails