onsdag 23 december 2009

Mina klappar!

Efter att ha vist bilder på andras klappar får jag väl lägga upp några av min egna. "Damerna" ska få vars sin burk hemmagjord marmelad. Åt den precis på min frukostbaguette och det var mums. Receptet på apelsinmarmelad med julsmaker är följande:

Du behöver (för ca 3 kg marmelad)

1 ½ halvt kilo apelsiner och om man vill kan man ha med någon blodapelsin. Använd gärna ekologiska apelsiner som inte är besprutade

1 ½ liter vatten

2,3 liter strösocker

1 msk citronsyra

1 vaniljstång

10 hela nejlikor

(jag använde 2 flaskor pektin)

Gör så här

Tvätta apelsinerna noga med en borste, i varmt vatten. Låt skalet sitta kvar och skär sedan frukterna i tunna klyftor, ju tunnare desto finare blir marmeladen. Plocka bort alla kärnor.

Lägg ner frukt och vatten i en rymlig gryta. Tänk på att sockret också ska få plats. Låt blandningen koka på medelvärme 40-50 minuter under lock. Sedan är det dags att tillsätta sockret, lite i taget. Lägg därefter i en vaniljstång samt tio nejlikor. Räkna dem noga så att du vet hur många du ska fånga upp ur grytan igen. Låt sedan koka i ca 25 minuter utan lock, på ganska kraftig värme. Rör ofta i pannan.

När du tror att marmeladen börjar bli färdig kan du göra marmeladprovet: Häll 1 msk marmelad på en assiett och låt stå i kylen några minuter. Ta ut assietten och dra en sked genom massan. Spåret ska inte rinna ihop, för då är marmeladen inte färdig.

Förtvivla inte om marmeladen känns för rinnig. Den blir mycket fastare när den kallnar. Man kan också rädda en lös marmelad med lite pektin, som kan blandas i efter måttabbellen på pektinpåsen. Jag hällde först i en flaska pektin med tyckte marmeladen var för lös så jag kokade om allt med en flaska pektin till.

Rör slutligen ner citronsyran i grytan, skumma av marmeladen med en slev och fånga upp vaniljstången och de tio nejlikorna. Töm upp på väl rengjorda burkar och låt kallna, med fördel kan burkarna sköljas med en lösning av vatten och natriumbensonat för att få längre hållbarhet. Förvara burkarna mörkt och svalt.




Andra klappar har jag pyntat med små rankor av murgröna och fina band. Blev så förtjust i detta pappret på Panduor, dyrt som skam men tjock rulle och fungerar som ett åretruntpapper!






Nu måste jag skynda mig till optikern! Undra om det blir glasögon eller ej!
Ha en riktigt härlig julafton med god mat och mycket godis, och paket såklart!!

God Jul!

3 kommentarer:

  1. åh va gott och så fint papper!:)Önskar dej en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  2. Fin fina klappar :) Vill önska dig en fortsatt God jul, kram

    SvaraRadera
  3. Tack för apelsinmarmeladtipset, det var ett tag sedan jag kokade ihop någonting. Fast ett recept på gröntomatmarmelad har jag om det skulle bli över några små tomater....

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails